söndag 17 januari 2010

Livskraft


Vi har en gammal kaktus som inte rktigt har förstått att den blommar i fel tid. När jag menar gammal, så är den verkligen urgammal. Först stod den många år bortglömd i en trappuppgång i mitt föräldrahem och sedan när detta tömdes så tog jag hand om den. Detta innebär att den är minst från 60-talet, kanske tio år äldre till och med. Vad jag förstår är det en julkaktus, men den blommar aldrig i juletider. I år är det tydligen januari som passar. Den stackars växten har knappt någon jord och glöms ofta bort vid vattningen eftersom den hänger lite avsides i vår hall. Men det är kanske därför den trivs?? Planteras den om, kanske den dör...

1 kommentar:

  1. Det är ju helt otroligt med den kaktusen! Men nog tycker jag att den borde belönas med ny kruka och ny jord! En trotjänare måste man ta hand om! Den ökar nog bara sin blomning då, inte dör den, den har goda gener! Jag kanske tigger till mig ett skott från den!
    Hulda

    SvaraRadera