söndag 16 augusti 2009

Mördarsniglar


För några år sedan var det vår tur att drabbas av mördarsniglarna. Tidigare hade jag hört av andra i trakten att de åt upp allt i trädgården. Det stämmer väl inte riktigt men grönsaksland har vi lagt ner att ha. Och de blommor som snabbt blir uppätna, försöker vi inte med igen.
På den översta bilden syns en ljuslila blomma. Ett nyinköp som gjordes på Lisebergs trädgårdsdagar i våras. Så här vacker var den. Idag finns inget kvar - den måste ha varit riktigt godis för de fräcka gynnarna.
I går kväll efter regnet fanns ett stort antal på gräsmattan. Med sedvanlig elakhet klippte jag itu den. Men mer gör vi inte åt eländet. Det känns lite hopplöst när man läser att den är en hermafrodit (tvåkönad) så den har är inga problem med att föröka sig. Jag har läst att en liten snigel kan lägga 400 ägg. Sedan dör den och ungarna övervintrar nere i marken. På våren dyker de sedan upp fulla med energi och obegripligt hungriga. Vill du leta efter mördarsnigelns ägg, får du gräva ett hål ner till 10 cm och leta efter vita kulor med en storlek av ungefär 3-4 mm.
Kan inte någon komma på ett motmedel mot sniglarna??

1 kommentar:

  1. Hej!
    Rudbeckia? Jaha, jag har inte vetat vad det var. Närmaste jag kom fram till var höstöga, med det stämde ju inte.
    Svägerskan

    SvaraRadera