lördag 15 augusti 2009

Skillingarydsblommor och bolltistel

Detta är en blågul rabatt på ena sidan av vårt hus. Bredvid finns en av våra Flammentanzar (heter det så??). Den tuffa blå Bolltisteln frodas tillsammans de ståtliga gula blommorna som vi kallar Skillingarydsblommor. Namnet kommer av att den flyttat med mig till alla de olika hus jag bott i. Inte så många. Detta är det fjärde om jag inte räknar föräldrahemmet, där den ursprungligen kom ifrån. Inte nog med att den flyttat med mig. Den har också flyttat till min bror och svägerska i deras olika bostäder. Och till goda vänner. Så är det med bra och tåliga växter. De förökar sig ständigt. Ibland själva och ibland med lite hjälp.
Egentligen är det en typ av Rudbeckia. Detta namn på blomman skapades av Carl von Linné som en hedersbetygelse till sina lärare Olof Rudbeck den yngre och hans far Olof Rudbeck den äldre. Båda verkade som botanister på Uppsala universitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar